Suggeriments per a adaptar les classes presencials

Suggeriments d'adaptació de classes presencials a online

En aquesta pàgina oferim suggeriments orientatius per a poder adaptar les classes presencials a la situació actual de continuïtat docent online. En aquesta altra pàgina trobaràs els serveis tecnològics disponibles per a les classes online si tens clar com vols fer-ho. La informació en aquesta pàgina és dinàmica a causa de l'excepcionalitat de la conjuntura. Consulta-la de manera recurrent. Hi ha nous continguts i ajudes en elaboració.

Com puc substituir les classes teòriques presencials?

Baixa càrrega tecnològica

• Converteix el contingut de la sessió en un pdf o en una presentació de diapositives.
  • Penja el document en UADrive o en Moodle si la teua assignatura hi té accés.
  • Afig al final una petita activitat per a comprovar que els continguts s'han entés: un document de text amb preguntes i un altre document amb les respostes tipus que caldria esperar si s'han entés els continguts.

Recomanat: si no et sents còmode amb la tecnologia.

Mitjana càrrega tecnològica

• Penja el document en UADrive o en Moodle si la teua assignatura hi té accés.
  • Utilitza els Qüestionaris d'UACloud o els qüestionaris de Moodle per a crear un test autocorrectiu.
  • Comparteix el test amb els teus alumnes amb Avaluació d'UACloud o Moodle.

Caveat: Els resultats dels tests autocorrectius servirien com a avaluació formativa i no sumativa.

Recomanat: si eres usuari habitual de Moodle o UACloud i no t'intimida la tecnologia.

Alta càrrega tecnològica

• Divideix la sessió en blocs de 20 minuts.
  • Converteix el contingut de la sessió en un vídeo de 6-8 minuts.
  • Penja el vídeo en Vértice i comparteix-lo amb els teus alumnes com a material docent en UACloud.
  • Comparteix el test amb els teus alumnes amb Avaluació d'UACloud o Moodle.

Recomanat: si eres usuari habitual de tecnologia i vols mantindre el format d'explicació per part del docent.

En qualsevol dels casos, recomanem també un fòrum de resolució de dubtes creat en Debats d'UACloud o en els fòrums de Moodle per a acompanyar l'assignatura. És una manera pràctica de contestar els dubtes per a tots (i evitar contestar el mateix dubte en diverses tutories).

Tecnologia que han de tenir en compte els alumnes

La càrrega tecnològica recaurà fonamentalment en els alumnes. Aprofita els grups que tens establits en classe (o crea'n de nous).

Per a comunicar-se:

• Grups de Telegram: poden compartir-se fitxers de fins a 1,5 GB.
  • Grups de Whatsapp
  • Google Meet: per a fer videoconferències en grup amb el mòbil i el compte de la UA de GCloud. Té xat incorporat.
  • Microsoft Teams: per a fer videoconferències en grup amb el mòbil i el compte de la UA de MSCloud. Té xat incorporat.

Per a elaborar documents col·laboratius:

• Google Drive (GCloud): suite ofimàtica per a treballar online amb documents de manera col·laborativa. Molts alumnes ja l'usen des de secundària i batxillerat.
  • Office 365 (MSCloud): suite ofimàtica per a treballar online amb documents de manera col·laborativa.

Aspectes que ha de tenir en compte el professorat

• Estableix instruccions, objectius i terminis clars per al treball.
  • Crea un fòrum general per a resoldre dubtes en Debats en UACloud o en els fòrums de Moodle. També pots crear un fòrum per grup.
  • Comunica't amb els grups a través de Grups de treball de la UA o a través d'un fòrum en Debats d'UACloud creat per a cada grup. En la docència online és fonamental estar en contacte constant amb l'alumnat per a motivar-lo.

• Com cree un fòrum de dubtes en Debats o Moodle? En preparació
  • Com cree un grup de treball en Grups de treball UA? En preparació

Recomanació: si habitualment no uses el treball en grup en classe, no et recomanem incorporar-lo en una situació d'urgència com aquesta.

Com puc substituir les classes pràctiques en aula d'informàtica?

Depenent del programa que uses en les aules d'informàtica, és possible que pugues mantenir les pràctiques previstes i els alumnes puguen fer-les des de casa.

• Si uses algun dels programes de la llista de Linux o la llista de Windows de programes gratuïts, els alumnes els poden descarregar i instal·lar-los a casa. Després podràs continuar les pràctiques que tenies previstes, però com a avaluació formativa.
  • Si uses algun dels programes de la llista de programes amb llicència, és probable que no pugues mantenir les pràctiques.
  • Si apareixen entre els programes accessibles a través de Red UA, els teus alumnes podran accedir a la versió amb llicència amb les limitacions quantitatives que s'indiquen en la taula de programes en Red UA. Tin en compte que, per limitació de llicències, pot haver-hi moments en què el programa no siga accessible fins que s'alliberen.
  • En cas que els programes que uses en les pràctiques no estiguen accessibles per als alumnes, hauràs de replantejar les pràctiques o ajornar-les.

Com puc substituir les classes pràctiques que no es poden passar a modalitat online?

Les pràctiques de biologia, robòtica, construcció, criminologia, etc., impliquen sovint treball amb elements físics. En aquest cas, el professorat haurà de buscar alternatives com ara ajornar aquestes pràctiques per a quan es reprenguen les classes o canviar-les per un altre tipus de pràctica.

Què fan altres companys de la UA o altres universitats?

Pots consultar com estan resolent les classes online altres profes i algunes idees que es plantegen Actualitzat 7-5-20 o altres universitats Actualitzat 21-3-20. Si vols aportar la teua experiència per a ajudar altres companys i companyes, ompli aquest breu formulari amb la teua experiència. T'agraïm la col·laboració en aquesta situació excepcional.