Itineraris

Adaptacions a la docència online

Si estàs en procés d'adaptar la teua assignatura a la docència no presencial, t'ajudem amb diverses propostes classificades segons la càrrega tecnològica que implica adoptar-les. Cada proposta porta tutorials per a servir-te de suport. No dubtes a preguntar-nos els dubtes tecnològics que tingues. En aquesta altra pàgina trobaràs els serveis tecnològics disponibles per a les classes online si tens clar com vols fer-ho.

Com puc substituir les classes teòriques presencials? 

Continguts
  • Apunts en format : els podem penjar en UADrive i compartir-los en els grups de docència que tenim.

Atenció! A pesar que el pdf no és el format més adaptable al mòbil, que és el dispositiu més habitual d'interacció dels alumnes, sí que assegura que es mantinguen sense problemes de format símbols, fórmules, marges, taules, imatges, etc. No recomanem formats  o perquè es poden produir incidències per culpa de la incompatibilitat entre algunes versions.

 

Activitats
  • Activitats i feedback en format . Les pugem en UADrive per als grups de docència que tenim. 

Atenció!  A pesar que el pdf no és el format més adaptable al mòbil, que és el dispositiu més habitual d'interacció dels alumnes, sí que assegura que es mantinguen sense problemes de format símbols, fórmules, marges, taules, imatges, etc. No recomanem formats  o perquè es poden produir incidències per culpa de la incompatibilitat entre algunes versions.

Atenció!  Els resultats de les activitats servirien com a avaluació formativa, no sumativa.

 

Participació
  • Fòrum de discussió en Debats UA   : la participació de classe es pot vehicular ara a través de fòrums. Es poden llançar preguntes als alumnes per a iniciar una discussió online. Comprova en el vídeo com es crea i es gestiona un debat en UACloud.

 

Atenció als alumnes
  • Tutories escrites : si no tens activades les tutories escrites en UACloud, pots seguir les instruccions del vídeo.

 

 

  • Fòrum de dubtes en Debats d'UACloud :  una manera d'implicar els alumnes en la resolució dels dubtes dels altres companys. El professor hi pot intervindre per a resoldre qüestions puntuals o reordenar idees.

 

 

Continguts
  • Apunts en format : els podem penjar en UADrive i compartir-los en els grups de docència que tenim.

Atenció! A pesar que el pdf no és el format més adaptable al mòbil, que és el dispositiu més habitual d'interacció dels alumnes, sí que assegura que es mantinguen sense problemes de format símbols, fórmules, marges, taules, imatges, etc. No recomanem formats  o perquè es poden produir incidències per culpa de la incompatibilitat entre algunes versions.

Activitats

Qüestionaris autocorrectius.  Pots crear tests autocorrectius perquè els alumnes puguen comprovar si han entés el que s'ha explicat en classe. A continuació tens 3 opcions per a crear test autocorrectius.

Atenció!  Els resultats de les activitats servirien com a avaluació formativa i no sumativa.

 

  • Qüestionaris de la UA  : l'eina és potentíssima, però et  recomanem que la utilitzes només per a importar un test que tingues en Word o pdf:

 

 

  • Formularis de Google

Necessites tindre un compte de GCloud, que pots crear en UACloud, en la targeta de Serveis Externs.

 

 

  • Qüestionaris en Moodle 

Necessites tindre la teua assignatura en Moodle UA. Pots veure el vídeo amb les instruccions per a donar-la d'alta.

 

 

Per a ampliar la informació sobre Moodle, pots consultar la pàgina que hem preparat amb els vídeos de com pots treballar amb Moodle UA.

Participació
  • Fòrum de discussió en Debats UA   : la participació de classe es pot vehicular ara a través de fòrums. Es poden llançar preguntes als alumnes per a iniciar una discussió online. Comprova en el vídeo com es crea i es gestiona un debat en UACloud.

 

Atenció als alumnes
  • Tutories escrites : si no tens activades les tutories escrites en UACloud, pots seguir les instruccions del vídeo.

 

 

  • Fòrum de dubtes en Debats d'UACloud :  una manera d'implicar els alumnes en la resolució dels dubtes dels altres companys. El professor hi pot intervindre per a resoldre qüestions puntuals o reordenar idees.

 

 

Continguts
  • Classe amb videoconferència: la possibilitat de fer classe en directe amb una aplicació de videoconferència és atractiva i implica un salt tecnològic controlat.

Atenció! Cal ser conscient que alguns alumnes poden patir incidències que els impedisquen seguir la classe (problemes d'internet, problemes amb l'ordinador...). És convenient que es graven les classes i es posen més tard a disposició dels alumnes per a evitar que puguen perdre la classe per raons alienes a la seua voluntat. En cas que la classe es grave, caldrà tenir en compte el que indica la Delegació de Protecció de Dades de la UA

  • Google Meet

Necessitaràs tenir un compte de GCloud, que pots crear en UACloud, targeta de Serveis Externs. 

 

Et deixem una col·lecció de tutorials més àmplia sobre Google Meet gràcies a Paco Macià, professor del Departament de Tecnologia Informàtica i Computació.

  • Adobe Connect :

Accedeix des de Vértice. Comprova en el vídeo com funciona. Atenció! Hi ha un límit de 33 sales simultànies. Tin en compte que pots trobar-te sense sala de videoconferència si no reserves amb antelació. 

  • Microsoft Teams :  

Necessites tindre un compte de MSCloud, que pots crear en UACloud, en la targeta de Serveis Externs. Atenció! Teams està donant problemes d'accés als usuaris. Et recomanem que, abans de decidir utilitzar aquesta opció, t'assegures que tots els teus alumnes hi tenen accés.

 

 

Activitats
  • Qüestionaris autocorrectius.  Pots crear tests autocorrectius perquè els alumnes puguen comprovar si han entés el que s'ha explicat en classe. A continuació tens 3 opcions per a crear test autocorrectius.

Atenció!  Els resultats de les activitats servirien com a avaluació formativa i no sumativa.

 

  • Qüestionaris de la UA  L'eina és potentíssima, però et  recomanem que la utilitzes només per a importar un test que tingues en Word o PDF:

 

 

  • Formularis de Google

Necessites tindre un compte de GCloud, que pots crear en UACloud, en la targeta de Serveis Externs.

 

 

  • Qüestionaris en Moodle 

 

 

Més info Per a ampliar la informació sobre Moodle, pots consultar la pàgina que hem preparat amb els vídeos de com pots treballar amb Moodle UA.

Participació
  • Fòrum de discussió en Debats UA   . La participació de classe es pot vehicular ara a través de fòrums. Es poden llançar preguntes als alumnes per a iniciar una discussió online. Comprova en el vídeo com es crea i es gestiona un debat en UACloud.

Atenció als alumnes
  • Tutories escrites : si no tens activades les tutories escrites en UACloud, pots seguir les instruccions del vídeo.

 

  • Fòrum de dubtes en Debats d'UACloud :  Una manera d'implicar els alumnes en la resolució dels dubtes dels altres companys. El professor hi pot intervindre per a resoldre qüestions puntuals o reordenar idees.

 

 

Continguts
  • Classe gravada en vídeos docents

D'entre les que oferim ací, és l'opció més adequada des del punt de vista didàctic. Recomanem vídeos curts, d'entre 6 i 8 minuts. Hi ha moltíssimes maneres de gravar vídeos docents: el docent davant d'una webcam, presentacions de diapositives gravades amb un programa de captura de pantalla, gravacions amb Powerpoint... Ací te n'oferim algunes que funcionen molt bé.

Atenció! Una volta que tingues els vídeos, puja'ls a Vértice i comparteix-los en UADrive. Ací tens el vídeo per a saber com es fa.

 

Activitats
  • Qüestionaris autocorrectius.  Pots crear tests autocorrectius perquè els alumnes puguen comprovar si han entés el que s'ha explicat en classe. A continuació tens 3 opcions per a crear test autocorrectius.

Atenció!  Els resultats de les activitats servirien com a avaluació formativa i no sumativa.

 

  • Qüestionaris de la UA  L'eina és potentíssima, però et  recomanem que la utilitzes només per a importar un test que tingues en Word o PDF:

 

  • Formularis de Google

Necessites tindre un compte de GCloud, que pots crear en UACloud, en la targeta de Serveis Externs.

 

 

  • Qüestionaris en Moodle 

 

 

Més info Consulta la pàgina específica que hem preparat amb els vídeos de com pots treballar amb Moodle UA.

Participació
  • Fòrum de discussió en Debats UA   . La participació de classe es pot vehicular ara a través de fòrums. Es poden llançar preguntes als alumnes per a iniciar una discussió online. Comprova en el vídeo com es crea i es gestiona un debat en UACloud.

Atenció als alumnes
  • Tutories escrites : si no tens activades les tutories escrites en UACloud, pots seguir les instruccions del vídeo.

 

  • Videotutories:
    • Videotutories d'UACloud     Atenció! Hi ha un límit de 33 sales simultànies. Després que l'alumne reserve la tutoria, el professor haurà de confirmar-la. Si no hi ha sales, la confirmació no es podrà fer i el professor haurà de notificar a l'alumne que cal reprogramar la tutoria.

 

 

  • Google Meet : necessites un compte de GCloud que pots crear en UACloud/Serveis Externs.

 

 

  • Fòrum de dubtes en Debats d'UACloud :  Una manera d'implicar els alumnes en la resolució dels dubtes dels altres companys. El professor hi pot intervindre per a resoldre qüestions puntuals o reordenar idees.

 

Com resolc les classes amb treball per grups?

La càrrega tecnològica recaurà fonamentalment en els alumnes. Aprofita els grups que tens establits en classe (o crea'n de nous).

 
Per a comunicar-se

 

  • Grups de Telegram: poden compartir-se fitxers de fins a 1,5 GB. 
  • Grups de Whatsapp
  • Google Meet: per a fer videoconferències en grup amb el mòbil i el compte de la UA de GCloud. Té xat incorporat.
  • Microsoft Teams: per a fer videoconferències en grup amb el mòbil i el compte de la UA de MSCloud. Té xat incorporat.

 

 
Per a elaborar documents col·laboratius

 

  • Google Drive (GCloud): suite ofimàtica per a treballar online amb documents de manera col·laborativa. Molts alumnes ja l'usen des de secundària i batxillerat.
  • Office 365 (MSCloud): suite ofimàtica per a treballar online amb documents de manera col·laborativa. 

 

  • Estableix instruccions, objectius i terminis clars per al treball.
  • Crea un fòrum general per a resoldre dubtes en Debats en UACloud o en els fòrums de Moodle. També pots crear un fòrum per grup.
  • Comunica't amb els grups a través de Grups de treball de la UA o a través d'un fòrum en Debats d'UACloud creat per a cada grup. En la docència online és fonamental estar en contacte constant amb l'alumnat per a motivar-lo.

 

  • Com cree un fòrum de dubtes en Debats o Moodle?

  • Com cree un grup de treball en Grups de treball UA? En preparació

Recomanació: si habitualment no uses el treball en grup en classe, no et recomanem incorporar-lo en una situació d'urgència com aquesta.

Com puc resoldre les classes pràctiques en aula d'informàtica?

Depenent del programa que uses en les aules d'informàtica, és possible que pugues mantenir les pràctiques previstes i els alumnes puguen fer-les des de casa.

  • Si uses algun dels programes de la llista de Linux o la llista de Windows de programes gratuïts, els alumnes els poden descarregar i instal·lar-los a casa. Després podràs continuar les pràctiques que tenies previstes, però com a avaluació formativa.
  • Si uses algun dels programes de la llista de programes amb llicència, és probable que no pugues mantenir les pràctiques. 
  • Si apareixen entre els programes accessibles a través de Red UA, els teus alumnes podran accedir a la versió amb llicència amb les limitacions quantitatives que s'indiquen en la taula de programes en Red UA. Tin en compte que, per limitació de llicències, pot haver-hi moments en què el programa no siga accessible fins que s'alliberen.
  • En cas que els programes que uses en les pràctiques no estiguen accessibles per als alumnes, hauràs de replantejar les pràctiques o ajornar-les.

Si has decidit no mantindre les pràctiques en classes d'informàtica, has de replantejar les pràctiques perquè amb activitats alternatives els alumnes puguen continuar complint els objectius. L'opció d'ajornar-les sembla cada dia més complicada, perquè no sabem si es podran reprendre les classes presencials durant aquest curs. 

Què fan altres profes? 

Pots llegir les propostes del professorat de la UA per a resoldre les classes online. I pots deixar-nos la teua experiència en aquest formulari per a ajudar altres companys i companyes. T'agraïm la col·laboració en aquesta situació excepcional.

L'ICE ha organitzat webinars perquè pugues conéixer l'experiència d'alguns companys i companyes. Pots apuntar-te al Programa de formació docent entorn de la docència online COVID-19 com a instructor/a o assistent.

Altres universitats van compartint les seues iniciatives. 

Universitas XXI ofereix recursos en línia per a formar-se en docència en línia. Té molt de reflexió, però poden orientar-nos.